tisdag 29 juli 2008

Tillägg

Alltså, jag är lite kluven till att dela med mig av förlossningsberättelsen. Dels så känns det inte helt legitimt att tycka att det var så pass hemskt som jag gjorde i och med att det gick snabbt och komplikationsfritt och jag skäms nästan för att jag gör det. Men det var just det, alldeles för intensivt. Och dels så vill jag inte att man ska bli förskräckt från att föda. Det ÄR en häftig upplevelse att föda barn och jag tror verkligen att det kan bli jättebra. Visst, det gör skitont men med rätt förberedelser och inställning så vinner man jättemycket och kan klara av mycket mer än man tror. Att samarbeta tillsammans med någon längs med hela förloppet är också oerhört intimt och fantastiskt, det hade aldrig gått utan min man. Så jag peppar fortfarande för vaginala förlossningar hur mycket jag än verkar motsäga mig själv.

1 kommentar:

Spiro sa...

Läste min kommentar igen efter ha sett detta inlägg och förstår att det lät lite hätskt. Inte alls så jag menade! Varje förlossning är unik och varje människa också! Tyckte det att det var jobbigt så VAR det ju det för dig!!! Tycker att det var superbra och öppenhjärligt skrivet, kände igen en hel del, fast jag kved några timmar längre..;o) I efterhand spelar ju förlossningen ändå inte så stor roll för då har man det underbara livet hos sig! :o)